Wednesday, November 23, 2011

::Pilihan Wanita - Lelaki Suka Senyum Atau Lelaki Wajah Sombong ?

Lelaki beranggapan bahawa senyuman boleh membuat wanita tertarik kepadanya. Sayangnya, anggapan itu tidak sepenuhnya benar. Menurut penelitian lelaki sombong dengan wajah angkuh lebih menarik bagi wanita.
Sebuah kajian terbaru yang dilakukan oleh University of British Columbia telah menyimpulkan bahawa wanita merasa kurang tertarik secara seksual terhadap lelaki yang periang berbanding lelaki yang sombong dan moody.
Penelitian tersebut membantu menjelaskan mengapa wanita seringkali tertarik dengan lelaki ‘bad boy’. Selain itu, kajian juga mendapati cara bagaimana lelaki dan wanita menilai minat seksual dari ekspresi non-verbal seperti rasa senang, bangga dan rasa malu.
“Memperlihatkan wajah senang dianggap penting untuk dalam interaksi sosial termasuk daya tarikan seksual. Tapi dari segi penelitian diketahui wanita dan lelaki merespon ekspresi emosi secara berbeza termasuk senyum,” ujar ketua kajian bidang psikologi dari UBC Jessica Tracy, seperti yang dipetik dari Times of India.
“Kami mencari kalau wanita tidak terlalu tertarik dengan lelaki periang dengan wajah ceria. Justeru mereka lebih suka lelaki yang kelihatan kuat, moody atau yang malu-malu,” katanya.
Tracy menjelaskan bahawa alasan wanita lebih memilih lelaki sombong berwajah angkuh disebabkan oleh evolusi dan proses budaya. Misalnya, secara evolusi teori, wanita cenderung tertarik pada lelaki yang mempunyai wibawa, status, dan kompetasi sebagai pasangan. Ia juga menjelaskan, senyuman juga berkaitan dengan imej kurangnya dominasi lelaki.
Jika lelaki periang tak menarik bagi wanita, hal tersebut berbeza pula berbanding dengan tanggapan peserta lelaki. Dalam kajian yang diterbitkan dalam jurnal ‘American Psychological Association journal Emotion’ mengatakan bahawa lelaki lebih tertarik secara seksual terhadap wanita yang kelihatan bahagia dan percaya diri.
*gambar hanya sekadar hiasan dan lakonan semata-mata..BAHAHHAA !!!

No comments:

Post a Comment